Workshop monotype in Bemmel

Workshop monotype Bemmel result

Bemmel

Afgelopen donderdag, op Joek zijn verjaardag, was ik in Bemmel te vinden. Zelf kom ik uit Haarlem en mijn topografie is niet al te best. Al moet ik zeggen dat het geven van deze workshops daar wel een erg positieve invloed op heeft!

Bemmel ligt – voor degenen die net zo goed in plaatsen zijn als ik – in de buurt van Arnhem. Best een stukje rijden, dus, vanuit Haarlem. Ik hoefde pas om 12.00u te beginnen op de school dus ik hoefde niet vroeg op te staan.

Voor de workshop begon

Ik was iets voor 12.00u op de locatie en werd naar het lokaal gebracht waar ik mijn workshop mocht gaan geven. Er liep mij een dame tegemoet. Zij zou bij mij in het lokaal zijn. We raakten aan de praat en bleken dezelfde opleiding te hebben gedaan. We kenden een deel van dezelfde mensen en een medestudent van haar was een docent van mij.

Het was fijn om met haar bij te praten omdat we op een zelfde lijn zitten wat de kunstacademie betreft. We zijn blij dat we deze opleiding gedaan hebben, omdat het ons een goede docent gemaakt heeft, maar we hebben ook zeker wat op- en aanmerkingen aan het systeem.

De workshop

Ik gaf hier in Bemmel de workshop Monotype. Daarbij wordt verwacht dat ik de kinderen op tassen laat drukken maar daar sta ik zelf niet erg achter. Ik laat heb ze daarom de keus gegeven en uitgelegd waarom ik zelf liever met papier werk. Een aantal wilden alsnog graag op een tas drukken en hebben mooie resultaten geleverd.

De kinderen zijn aan de slag gegaan. Eerst met het bedenken en schetsen van een ontwerp en vervolgens met een proefversie op een gewoon A4 papier.
Sommigen ontdekten dat ze te weinig inkt hadden gebruikt, anderen juist dat ze wat zouden moeten minderen in hun gebruik.

Na de pauze

Het fijne van deze dag was dat er twee keer een uur de tijd was met een kleine pauze tussendoor. De kinderen hadden dus rustig de tijd om even een broodje te eten en dat gaf mij de mogelijkheid om de workshop wat fijner in te delen. Er was een duidelijker moment om te beginnen met het eindwerk, namelijk na de pauze.

De kinderen hebben aangepast wat ze in hun proefversie ontdekt hebben. Sommigen gebruikten meer inkt, anderen deden het wat rustiger aan. Sommigen werkten wat meer met vlakken en minder precies, anderen maakten hun ontwerp juist net iets scherper en strakker.

De resultaten

Er zijn hele creatieve werken gemaakt. Iedereen naar eigen kunnen. Een jongen die het erg lastig vond, heeft gekozen voor een simpel design en dat werkte erg goed. Hij kon ook goed zelf aangeven wat er beter was in de proefversie en wat er beter was in het eindresultaat. Als hij meer tijd had gehad, had hij een perfecte monotype neergezet.

Een meisje had een naar mijn idee ingewikkeld ontwerp bedacht maar dit kwam erg goed op papier te staan. Uiteindelijk heeft ze dit ontwerp volledig losgelaten en is ze de experimentele kant op gegaan. Daar is een heel mooie achtergrond of abstract werk uit ontstaan.

Aan de andere kant van het lokaal vroeg een meisje zich af of ze perse in één keer de druk moest maken of dat ze ook twee keer over elkaar kon drukken. Zij heeft uiteraard dit laatste gedaan. Zij heeft eerst de kleuren als vlakken gedrukt en daarna de lijnen eroverheen gedrukt. Het geeft een heel prettig effect en heeft heel goed gewerkt!

Twee andere dames zijn bezig geweest met het effect vlekken maken. Beiden hebben een mooi en goed gelukt resultaat neergezet. Een van de twee koos er ook voor om extra hulpmiddelen in te zetten. Eerst een kwast maar dat vond ze geen mooi effect geven. Toen ze hoorde dat het wateroplosbare inkt is, koos ze uiteindelijk voor een vaatdoekje. Dit gaf ook een erg origineel effect.

Hiernaast zie je een aantal foto’s van wat de kinderen gemaakt hebben.

Workshop monotype Bemmel in progress
Workshop monotype Bemmel result
Workshop monotype Bemmel result
Workshop monotype Bemmel Snoopy one
Workshop monotype Bemmel Snoopy two
Workshop monotype Bemmel result
Workshop monotype Bemmel result
Workshop monotype Bemmel result
Workshop monotype Bemmel result
Auteur

Marieke Noordhuis

error: Content is beschermd!